dinsdag 17 maart 2009

Belangrijke concepten van het heden



Cup-a-Soup
Als een concept blijft hangen dan heb je een goede conceptlancering. Meestal gaat het hier om 1 zin of woord dat door de menigte word opgenomen in de tijd dat het spotje er is en soms zelfs al voor het spotje.Neem nou vier uur Cup-a-Soup. Het allereerste spotje wat uitkwam was met die man die uitlegt hoe relax zijn bedrijfje is, op het moment dat hij om vier!uur zijn kopje soep wil nemen komt een medewerker nog een vraag stellen. De man barst uit en roep keihard NU EVEN NIET! Deze zin werd een rage overal waar je kwam werden er grappen over gemaakt. Een geslaagde campagne dus, deze campagne word door iedereen gelijk gekoppeld aan de Cup-a-Soup.


Microtrend --> Cup-a-Soup
Maxitrend --> 24-uurs economie
Megatrend --> Individualisering
Gemaakt door: Tom



Senseo
Als een concept blijft hangen dan heb je een goede conceptlancering. Meestal gaat het hier om 1 zin of woord dat door de menigte word opgenomen in de tijd dat het spotje er is en soms zelfs al voor het spotje.
Neem nou de reclame Douwe Egberts, de rest boeit niet. Het spotje wat uitkwam was met een student die nog wakker moest worden en besluit een kopje koffie te gaan drinken. Als hij in de keuken komt die helemaal vol staat met vuile afwas kan hij geen schoon kopje koffie meer vinden. Hij besluit op een originele mannier toch zijn koffie te kunnen drinken. Het beeld van de originele mannier van koffie drinken blijft bij veel mensen hangen. Een geslaagde campagne dus, deze campagne word door iedereen gelijk gekoppeld aan de Senseo.

Microtrend --> Senseo
Maxitrend --> 24-uurs economie
Megatrend --> Socialisering


Bronnen:

http://www.youtube.com/watch?v=PF_giQMHmyw
http://nl.wikipedia.org/wiki/Senseohttp://conceptentrends-groep4.blogspot.com/2006/06/geslaagde-concepten-van-toen-en-nu.html

Gemaakt door: Tom



On-line shopping
Tegenwoordig werken de mensen steeds meer en langer, ze maken bijna geen tijd meer voor zichzelf. Simpele dingen zoals boodschappen doen schiet er ook steeds vaker bij in. Maar daar is een oplossing voor gevonden, namelijk on-line shopping. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het on-line bestellen. Bijvoorbeeld supermarkten, kledingwinkels, boekenwinkels etc. Er bestaan zelfs on-line restaurants.Het maakt tegenwoordig niet meer uit wat je aan het doen bent of waar je bent, zolang er internet in de buurt is kun je dus altijd van alles bestellen en het wordt vervolgens gewoon bij je thuis bezorgd.On-line shopping is een goed concept omdat de mensen steeds meer op zoek zijn naar gemakzucht en hier sluit on-lineAfbeelding toevoegen shopping perfect op aan.

Microtrend --> Online shopping
Maxitrend --> Gemakzucht
Megatrend --> Technologisering


Gemaakt door: Elvira



Internetbankieren
Internet bankieren bestaat al een lange tijd, maar de laatste jaren is het echt populair. Mensen doen tegenwoordig bijna alle bankzaken thuis via internet, het gaat veel sneller en het is ook gemakkelijk. Daarnaast komt ook nog het feit dat het dag en nacht te gebruiken is. Je hoeft dus niet meer te wachten tot de bekende acceptgiro’s eindelijk door de postbodes bezorgd zijn op het juiste adres.Internet bankieren is door iedereen te gebruiken en het wordt dus ook echt door iedereen gebruikt. De random readers zijn niet meer weg te denken bij de mensen thuis, internet bankieren is een van de gewoonste zaken van de wereld geworden.

Microtrend --> Internet bankieren
Maxitrend --> Gemakzucht
Megatrend --> Technologisering


Gemaakt door: Elvira




Wii

De Wii is een spelcomputer ontwikkeld door Nintendo. De Wii is de opvolger van een reeks succesvolle spelcomputers.
De Wii is zo succesvol omdat het een uniek concept is. Door middel van bewegingssensoren kan de consument spellen spelen door zelf te bewegen. Hierdoor wordt de interactie met de spellen vergroot alsof je zelf in het spel zit.
Ook kan iedereen een eigen Mii aanmaken, dat is een personage die je sprekend op jezelf kunt laten lijken. Zo lijkt het net of je zelf echt in het spel zit, omdat je jezelf kunt zien. De personages zijn heel goed na te maken met vele opties.
Je speelt de spellen op de Wii net zoals je in het echt zou doen. Je moet dezelfde houdingen aannemen en je maakt dezelfde bewegingen. Doordat je met je eigen Mii de spelletjes speelt, lijkt het net of je jezelf in het spel ziet, terwijl je gewoon thuis in de kamer staat.

Er zijn een heleboel verschillende spellen op de markt, van tennis- tot oorloggames.
Tegenwoordig heb je ook de Wii Fit, hiermee kun je balans en fitnessoefeningen doen met de Wii.


De Wii heeft zijn succes dus onder andere te danken door de bewegingssensoren, moet moet bewegen om te kunnen spelen. Maar dat is niet het enige. Nintendo richt zich met deze spelcomputer op zowel jong, oud en het gezin. Door zich te richten op deze doelgroep heeft Nintendo een gat in de markt gevonden.
Inmiddels zijn er meer dan 20 miljoen exemplaren verkocht, dus we kunnen met zekerheid zeggen dat dit een geslaagd concept is.

Op onderstaande site kan je ontzettend veel filmpjes bekijken van allerlei verschillende Nintendo Wii games.
http://nl.wii.com/wii/nl_NL/wii-belevenis_11.html

Microtrend --> Wii
Maxitrend --> Entertainment
Megatrend --> Technologisering


Bronnen:
http://wereldvancommunicatie.wordpress.com/2008/10/06/concept-wii/
http://nl.wii.com/


Gemaakt door: Kelly



Mobiel internet
Internetten op je mobiel is op dit moment helemaal hot. Waar je ook bent, met je mobiel kan je altijd online. In de trein, op school, thuis op de bank of buiten op het terras, waar je maar wilt!
Mobiel internet wordt wekelijks gebruikt door ongeveer 850.000 Nederlandsers. Binnen de groep die gebruik maakt van mobiel internet, gebruikt 19% het zelfs dagelijks.


Op dit moment zijn er veel aanbieders voor internet op je telefoon, elke provider geeft je toegang tot het word wide web. Iedere provider heeft dan ook speciale bundels of aanbiedingen. De kosten zijn laag, voor €10,- kan je bij verschillende providers al eindeloos internetten. Dat wil zeggen een hele maand onbeperkt internetten voor maar €10,-.
De internetbundels zullen met de tijd nog goedkoper worden.

Het mobiel internetten wordt steeds populairder en het aantal mensen dat beschikt over internet op zijn telefoon stijgt snel. Steeds meer en meer mensen gaan er gebruik van maken.

Microtrend --> Mobiel internet
Maxitrend --> Controle
Megatrend --> Technologisering

Bronnen:
http://www.ispam.nl/archives/tag/breedband/
http://www.dutchcowboys.nl/onderzoek/14963
http://www.internetten.nl/div/document.asp?b=0&id=10119&kleur=groen&m=2


Gemaakt door: Kelly



“Als niet duidelijk is wat je wilt, kan je er ook geen vorm aan geven”

Conceptontwikkeling, wat is dat nou eigenlijk? Er zullen mensen zijn die conceptontwikkeling gebakken lucht vinden of een vage term zonder enige inhoud. Maar conceptontwikkeling is meer dan dat.

Conceptontwikkeling komt in een opwelling opzetten, in een vlaag van creativiteit en visie. Hoe mooi een concept ook mag zijn, het betekent nog helemaal niets. Een concept gaat pas iets betekenen wanneer er voor anderen dan de conceptontwikkelaar zelf, een toegevoegde in het concept zit.

De verschillende ingrediënten van een conceptmix moeten goed op elkaar afgestemd zijn. Over het concept moet duidelijk zijn wat het is, hoe het werkt, waar het op lijkt en waar het zich van onderscheidt. Ook kennis van de doelgroep is belangrijk: power to the user, hoe leeft de consument, wat doet hij en wat wilt hij, wanneer wilt hij dit? Bij de randvoorwaarden moet gedacht worden aan wat de mogelijkheden zijn, wat er nodig is, waar de focus ligt en welke personen nodig zijn om het te maken. Verder moet je bij een concept weten wanneer je tevreden bent en hoe je dit gaat meten. Ook de commerciële levensvatbaarheid is een factor. Wat kost het en wat levert het op? Wat is de potentie op langere termijn? Als laatste is er de ontwikkeling. Waar laat je het concept maken? Wie doet de specificaties en welke vaardigheden zijn nodig?




AH TO GO
Je ziet ze tegenwoordig op heel veel locaties. Op drukke plaatsen veel mensen langskomen zoals op stations, in het drukke centrum van diverse steden, in ziekenhuizen en op Schiphol zijn kleine Albert Heijn vestigingen gevestigd. De kleine AH vestigingen heten “AH to Go”.



Deze winkels hebben een kleiner assortiment artikelen dan de reguliere AH supermarkten. De AH to Go winkels hebben ongeveer 1000 artikelen die zich kenmerken door kwaliteit, gemak en versheid. Daarnaast bieden ze vooral veel producten die snel meegenomen kunnen worden. Denk hierbij aan belegde broodjes, stukken fruit en vers afgebakken koeken. Deze producten hebben het merk “AH Express”.

De prijzen in de AH to Go winkels ligt hoger dan in de normale supermarkten van Albert Heijn. Consumenten weten dat ze eigenlijk te veel betalen, maar kopen het toch.

De AH to Go is een gemaksformule. In de winkel helpen de medewerkers de consument op elk moment van de dag met eten en drinken voor onderweg of voor thuis. De AH to Go staat voor makkelijk, lekker en gezond. De AH to Go richt zich vooral op reizigers die het gemakkelijk vinden om onderweg en buiten de reguliere openingstijden snel nog wat boodschappen te doen. Gemak door de combinatie van reizen en boodschappen doen. Het gemak is ook terug te vinden in de winkel zelf. De klant moet zo snel mogelijk zijn boodschappen kunnen afrekenen.

De AH to Go is elke dag van de week geopend. De openingstijdens verschillen per lokatie, maar ze liggen tussen de half 6 in de morgen en 1 uur in de nacht. De openingstijden zijn afhankelijk van de grootte van de stations.

Naast de het concept AH to Go heeft Albert Heijn nu ook een vergelijkbare formule. De AH to Go XS. Deze stationswinkels bevat geen supermarktassortiment, maar puur en alleen zogenaamde food for now producten. De XS variant is ontwikkeld voor winkels van ongeveer 50 vierkante meter en verkoopt alleen artikelen die door de klant direct genuttigd kunnen worden. Hierbij valt te denken aan sapjes, frisdrank, broodjes en candybars.

Albert Heijn heeft een grote ambitie om te groeien op het gebied van de gemakswinkelformule. Om die reden is de AH to Go XS toegevoegd aan de To Go formule.

Waarom is dit concept toch zo’n succesformule? Consumenten hebben in de maatschappij van nu steeds meer de behoefte aan onthaasten en aan verse verantwoorde voeding. Een belangrijk woord is convenience. Goederen die de consument vaak en routinematig aankoopt en waarvoor men niet bereid is om veel moeite te doen. Een voorbeeld daarvan zijn dagelijkse levensmiddelen. AH to Go is een zelfbedieningswinkel met producten die direct geconsumeerd kunnen worden en die snel en makkelijk aangeschaft kunnen worden.




Gemaakt door: Linda Tijssen


OLA Swirl’s
Iedereen kent ze wel en heeft ze vast wel eens gegeten. Een Swirl. Deze heerlijke verwennerij is immens populair en op verschillende plaatsen ( veelal stations) te verkrijgen.

Het concept Swirl’s houdt in dat de consument zijn eigen Swirl kan samenstellen. Bij de keuze van een “Your Swirl” kan je als consument kiezen uit verschillende soorten softijs. De smaken waaruit er gekozen kan worden zijn Room – Yoghurt Vanille, Aardbei – Framboos en Chocolade truffel. Naast het softijs heeft de consument ook keuze uit verschillende soorten toevoegingen zoals vers fruit, chocolade, mini m&m’s, wafeltjes en nootjes. Het gekozen ijs en de toevoegingen worden door elkaar gemixt (geswirld) door de verkopers en meegegeven in een beker met een lange lepel.

Naast een Your Swirl kan de klant ook kiezen voor een Limited Swirl. Bij deze variant hoeft de klant niet zelf te kiezen, maar is er al eentje samengesteld. Deze wordt uiteraard ook vers bereid. Een Limited Swirl is te kiezen in een bepaalde periode. Swirl verkoopt verder ook oubliehoorns, sundae ijsjes, wafels, koffie en milkshakes.


De combinatie van het verse ijs, de verse vruchten en andere ingrediënten, maar ook het feit dat je jouw eigen keuze kan maken en het ter plekke voor je wordt klaargemaakt, maakt de Swirl zo succesvol.

Het concept van de Swirl’s is in het jaar 1994 door Eric Aerts bedacht. Zijn inspiratie haalde hij uit het boek “Experience Economie”. Eric Aerts vond dat er erg weinig keuze was op het gebied van softijs. Daarom bedacht hij een concept waarmee iedere consument zijn eigen softijsje kon samenstellen, met keuze uit verschillende smaken. Hij bedacht dat het ijsje niet op het bekende hoorntje moest komen, maar in een beker. In 1994 was de eerste Swirl’s shop in Broek op Langedijk een feit.

In 2001 waren er al 15 Swirl’s verkooppunten geopend. Een aantal hiervan zijn te vinden op grote NS stations. In datzelfde jaar naam Unilver het bedrijf over en vanaf dat moment groeide Swirl’s in een rap tempo. In 2002 werd er zelfs in Portugal een verkooppunt geopend.

Inmiddels zijn er binnen Europa 125 Swirl’s verkooppunten. Ook in Engeland, Ierland, Spanje, Portugal, Duitsland en Israel kunnen mensen nu ook genieten van dit heerlijke ijsje.



Bronnen:


Gemaakt door: Linda Tijssen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten