donderdag 19 maart 2009

Conceptontwikkelaars

Harry Roetert
Hij is opgegroeid op een boerderij. Van huis uit heeft hij een nuchtere, praktische kijk op de wereld meegekregen. Als kind las hij alle boeken die hij te pakken kon krijgen om zijn nieuwsgierigheid naar de wereld om hem heen te bevredigen en de ideeën en gedachtes van anderen in zich op te nemen.




Hij heeft zich nu gespecialiseerd op internet en comunicatieve gerelateerde zaken. Momenteel is hij bezig als productontwikkelaar van een bestaand product een nieuw concept te bedenken.
Hij ontwikkelt communicatie- en internetconcepten. Als particulier maar ook als bedrijf kan je bij hem terecht. Naast conceptontwikkelaar ambieert hij ook het kunstenaar en adviseur/coach zijn.

Onder andere voor de organisatie ‘vrienden van het platteland’, innovatiesteunpunt Wageningen en DLV adviesgroep heeft hij meegewerkt aan conceptontwikkeling. Zijn visie: Ieder mens bezit een unieke combinatie van talenten en eigenschappen. Ik vind dat de belangrijkste levenstaak van een mens is deze te ontdekken, te ontwikkelen en zodanig te gebruiken dat een zo groot mogelijke meerwaarde ontstaat voor jezelf, voor anderen en voor de maatschappij als geheel. Ik geloof dat het niet toevallig is dat ik opgegroeid ben in de meest 'aardse' omgeving die er bestaat (een boerderij) en dat ik me vooral aangetrokken voel tot 'luchtige' zaken (ideeën, ontdekkingen, filosofie, kunst).
Ik geloof dat mijn levenstaak bestaat uit het verbinden van lucht en aarde, waarbij ik leef met
"het hoofd in de wolken en de voeten in de klei".

Gemaakt door: Tom



John de Mol
John de Mol is een echte Nederlandse mediamagnaat. Maar dit had hij in z’n jongere jaren nooit gedacht. Hij wilde liever profvoetballer worden. Toen hij erachter kwam dat hij nooit een professional zou worden besloot hij op 23-jarige leeftijd om freelance televisieproducent te worden. Nadat hij bij de Tros het vak van producer had geleerd richtte hij zijn eigen bedrijf John de Mol Producties BV op. Na een paar jaar begint zijn succes met de Showbizzquiz en maakt zijn bedrijf haar eerste echte grote hit in de vorm van Medisch Centrum West. In 1994 gingen John de Mol en Joop van de Ende samen werken, dit was het begin van Endemol. Het bedrijf werd snel een van de toonaangevende productiebedrijven van Europa. Dankzij Big Brother maakt Endemol uiteindelijk een absolute wereldwijde doorbraak.Tegenwoordig houdt John de Mol zich bezig met zijn mediaonderneming Talpa Media. Leuk feitje om te weten is dat Talpa in het Latijns en Italiaans voor ‘mol’ staat.In 2005 startte hij ook zijn eigen televisiezender genaamd Talpa dat later veranderd werd in de naam Tien. Veel succes heeft hij nog niet met deze zender geboekt, maar hier wordt uiteraard hard aan gewerkt.


Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/John_de_Mol_jr

Gemaakt door: Elvira




Jan Rijkenberg
Jan Rijkenberg (1957) is medeoprichter en partner van BSUR concepting, een internationale creatieve consultancy in Amsterdam, gespecialiseerd in het creëren van werelden voor merken in de breedste zin. Het bureau adviseert (internationale) opdrachtgevers over brand creation, re-concepting, brandportfolio management, business concept, identity design en geïntegreerde communicatie. Onder de huidige klanten bevinden zich onder andere Davidoff, Bacardi, Wrangler, Plantronics, Campina, International, Ordina, Glamour en Radio 538.

Eind 2005 werd BSUR genomineerd voor de Erasmus Award, de prijs voor de Meest Innovatieve en Competieve Onderneming van Nederland.

Rijkenberg publiceerde eind 1998 zijn boek ‘Concepting’, waarin hij vertelt dat hedendaagse marketing niet meer uitgaat van een sterke focus op het product. Juist een focus op het verspreiden van een visie van een merk of onderneming is belangrijk.
Inmiddels is in Nederland de zevende druk van het boek verschenen en daarmee een bestseller in de management- en marketingcultuur. Het Boek is vlot en onderhoudend geschreven, geschikt voor de beginnende marketingfunctionaris, manager of bestuurder.
In 2001 kwam het boek in het Engels uit op de internationale markt.



Rijkenberg wil merken bouwen op basis van een geheel van denkbeelden. “Be As You Are” houdt in: concepten ontwikkelen in de heilige overtuiging dat elk merk een eigen mentaliteit dient te hebben, die in alles wat maar communicatie heet moet worden uitgedragen. Pas dan word een merk een sterk merk. Rijkenberg werkt vanuit de “ziel” van het merk.

Rijkenberg is tevens actief als docent concepting, merken en communicatiestrategie. Hij begeleidt ook creatieve (interactieve) sessies binnen ondernemingen zoals Heineken en Unilever. Ook publiceert hij regelmatig artikelen en columns in diverse vakbladen over trends in conceptinnovatieve, marketing en communicatie.

Rijkenberg weet altijd een pakkende combinatie van inhoud en vorm te creëren.
Hij brengt niet alleen visies, maar weet ze ook tastbaar te maken door aansprekende voorbeelden. Hij houdt mensen spiegels voor, laat ze zich afvragen of het anders kan, stimuleert ze problemen vanuit minder traditionele invalshoeken te benaderen. Een lezing van Jan Rijkenberg blijft boeiend, lokt reacties uit en geeft mensen veel inspiratie mee voor het dagelijkse handelen in de wereld van commerciële ondernemingen en merken.

Zijn visie op de communicatiewereld is nu: ” ‘added value’ communicatie. Het gaat er volgens hem om de beleving.” Een voorbeeld is Blue Band, het gaat niet om wat je op je brood doet, maar het gaat volgens hem erom wat voor soort moeder je bent als je Blue Band gebruikt.

Bronnen:
http://www.ccaa.nl/page/14837/en?lang=nl

http://www.speakersacademy.nl/component/option,com_speakers/task,details/Itemid,110/id,556/lang,en/

http://trendwatcher-conceptontwikkelaar.blogspot.com/

http://conceptentrends-groep4.blogspot.com/2006/06/trendwatchers-en-conceptontwikkelaars.html



Gemaakt door: Kelly






Joris Witteman
Joris Witteman een 27 jarige freelance concept- en webontwikkelaar uit Amsterdam. Joris is all round specialtist in de onwikkeling van concepten en in die van producten voor interactieve media. Joris heeft zeer veel kennis van webontwikkeling.

Hij vindt het geweldig om ideeën voor nieuwe media te ontwikkelen. Joris zegt zelf verstand te hebben van concept, bruikbaarheid en techniek omtrent nieuwe media. Hij zegt in staat te zijn bruggen kan bouwen tussen ontwerpers en ontwikkelaars. Hij treedt namelijk als beide op. Verder zegt Joris over zichzelf dat hij een uitgebreid inzicht heeft op het constant bewegende internetlandschap.

Joris heeft verschillende opleidingen gevolgd. Na de havo heeft Joris 1 jaar Hogere Informatica gestudeerd. Dit deed hij van 2000 – 2001 aan de Hogeschool van Amsterdam. Na het eerste jaar hield Joris de opleiding Informatica voor wat het was en in 2002 is hij begonnen met de opleiding Master of Arts, Digital Media Design aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. In 2006 is Joris Cum Laude afgestudeerd. In 2007 heeft hij nog een Masterclass “Ondernemen voor designers” gevolgt.

Na zijn afstuderen is Joris gaan werken bij verschillende bedrijven in de nieuwe media. Hij begon als technisch ontwikkelaar en is daarna als conceptontwikkelaar aan de slag gegaan. Momenteel is Joris een freelancer en ondernemer.

Wat heeft Joris Witteman nu allemaal al gedaan ? Van 2006 – 2007 heeft hij bij ON. Networks gewerkt als Interaction Deverloper. Hij heeft daar verschillende werkzaamheden uitgevoerd zoals het bedenken, ontwikkelen en vormgeven van interactieve applicaties en achterliggende systemen op het web, voor het leveren van inhoud aan narrowcasting kanalen door en voor horeca ondernemers.

Van 2007 tot 2008 is Joris parttime werkzaam geweest bjj FlashClub in Amsterdam. Hij heeft zich daar bezig gehouden met het ontwikkelen en onderhouden van back – ends in PHP5 ten behoeve van Flash – frontends.

Van 2008 tot 2009 is Witteman partime werkzaam geweest voor 88concepts. Dit is een conceptbureau dat zich richt op het creëren en produceren van interactieve communicatie waarbij de mens centraal staat. Joris is hier bezig geweest met onderzoeken, bedenken en ontwikkelen van concepten voor producten en campagnes in de interactieve media.

Vanaf 2008 is Joris ook part time werkzaam voor Barzooka in Amsterdam. Hij werkt daar nu nog steeds. Barzooka is een zogenaamde nightlife community. Door de inbreng van gebruikers over welke kroeger, clubs en cafe’s zij leuk vinden, kan barzooka ieder individu vertellen waar hij of zij het beste kan uitgaan een volgende keer. Joris is oprichter, bedenker, ontwerper en ontwikkelaar van deze online uitgaanscommunity.

Joris zijn werk bestaat vooral uit websites. Daarnaast heeft hij enkele logo’s ontworpen en iPhone applicaties gemaakt. Een van die iPhone applicaties staat in de Appstore. Het gaat hierbij om Pinpoints, een pinautomatenzoeker voor op straat.

Verder heeft hij onder andere een muurprojectie van digitale visitekaartjes van flash gemaakt van de bezoekers van het evenement FIFI2008 van XS4ALL.

Joris Witteman is dus een jonge conceptontwikkelaar die nog niet heel lang in het wereldje zit. Toch heeft hij al heel veel gedaan en gemaakt. In de toekomst zullen wij zeker nog veel van de jongen horen.



Bronnen:
http://joris.ws/
http://www.freelance.nl/?p=profiel&user=jorisw
http://iphonewereld.nl/nieuws/2008/12/pinpoints_zoekt_pinautomaten_via_gps_iphone



Gemaakt door: Linda Tijssen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten