donderdag 19 maart 2009

Inzicht in het sterkste concept

Cup a soup
Er worden steeds meer sterke concepten ontwikkeld. Dit komt mede doordat de technologie met grote sprongen vooruit is gegaan. De technologisering en de digitalisering zijn dus belangrijke punten voor de hedendaagse concepten.
We zijn er daarom ook van overtuigd dat het online shoppen, internet op je mobiel en het internet bankieren gewoon weg sterke concepten zijn. Deze dingen zijn nu al niet meer weg te denken uit onze levens en ze worden nog steeds verder ontwikkeld.

Maar ondanks dat bovengenoemde concepten zo goed zijn kiezen we toch voor een ander concept.
Namelijk Cup a Soup.
Cup a Soup heeft de mensen wijs weten te maken dat je om 4 uur echt toe bent aan soepje, dit slaat natuurlijk nergens op. Maar dankzij de goede reclames en gewoon weg een sterk concept te hebben ontwikkeld is het Cup a soup gelukt dat mensen om 4 uur denken ‘ohw tijd voor een Cup a Soup!’.
Maar hoe heeft Cup a Soup dit voor elkaar gekregen?
Cup a Soup is in 1972 door het bedrijf Royco op de markt gebracht en wist door de jaren heen uit te groeien tot het hoofdproduct van het bedrijf. Maar toch heeft het product nooit een echte naamsbekendheid gekend.
Maar dit veranderde snel toen het bedrijf Unilever het bedrijf Royco overnam.
In 1998 besloot Unilever Cup a Soup een nieuw leven in te blazen doormiddel van een beter concept en goede reclame. Het betere concept was ondertussen goed ontwikkeld, nu de reclame nog. Hiervoor schakelde Unilever het reclamebureau Amnirati Puris Lintas in.
Unilever wilde de poedersoep populair maken onder een breed publiek, Cup a Soup moest neergezet worden als een pittige opkikker om 4 uur ’s middags, als alternatief voor het kopje koffie of thee.


Amnirati Puris Lintas heeft vervolgens een geweldige reclame campagne opgezet.
Bij het eerste reclamespotje wordt John geïntroduceerd, een dankzij Cup a Soup altijd scherpe manager, John’s motto is dan ook “Succes is een keuze”. Maar helaas komt hij tragisch aan zijn eind in de reclame, doordat hij verpletterd wordt onder een neerstortende kast van verhuizers, die niet scherp waren omdat ze geen Cup a Soup gedronken hadden. “4uur Cup a Soup, dat zouden meer mensen moeten doen!” Met deze zin eindigt het reclamespotje.
Dankzij deze reclame schoten de cijfers omhoog bij Unilever, zo werden er maar liefst 24 miljoen porties meer verkocht dan het jaar daarvoor.
Maar daar bleef het niet bij, Cup a Soup maakte nog vele vervolg reclames die bij de mensen nog steeds in het geheugen gebrand staan. Neem bijvoorbeeld de zin “Nu even niet!”, iedereen linkt de reclames meteen aan Cup a Soup.
Sinds 1998 neemt het succes nog steeds toe, zo zijn ondertussen al meerdere verschillende smaken ontwikkeld en zijn er speciale mokken op de markt gebracht.
Oftewel, Cup a Soup is gewoonweg een sterk concept!

Bronnen:
http://www.cup-a-soup.nl/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cup-a-Soup



GROEPSPRODUCT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten