maandag 30 maart 2009

Foute conceptlanceringen


Talpa
Op 13 augustus 2005 werd de Nederlandse commerciële televisiezender Talpa gestart. Op de eerste dag hadden ze goede kijkcijfers, maar afgezien van de voetbaluitzendingen bleven de kijkcijfers van de overige programmering achter bij de concurrentie.
Tot en met 15 december 2006 heette de zender Talpa, daarna ging de zender verder met de naam Tien.
Het AD meldde op 18 april 2007 dat Tien zou worden overgenomen door RTL. Dit werd door John de Mol eerst ontkent. Op 26 juni 2007 werd door een woordvoerder bekend gemaakt dat een selectie van de programma’s van Tien is overgenomen door RTL Nederland. Ook de voetbalrechten werden overgenomen door RTL en Radio 538 werd overgenomen door het mediabedrijf.
RTL 8 heeft de naam Tien vervangen.

Talpa werd zonder goede promotie vooraf gelanceerd. De zender trok niet veel kijkers omdat het publiek niet van het concept Talpa op de hoogte was. Dit komt door de slechte communicatie met de kijkers. De kijkers van Talpa waren op het begin vooral nieuwschierig naar de zender, maar de kijkcijfers vielen heel erg tegen en het werden er steeds minder.
Bovendien vielen de meeste programma’s ook niet in de smaak bij de kijkers of keken ze al naar andere vaste programma’s op andere zenders.



Veel bekende presentatoren van goed bekeken programma’s stapten van een andere zender over naar Talpa. Veel kijkers waardeerden dit niet, omdat diegene al het gezicht van een ander programma was.
Bij de zender zelf zijn concepten ook slecht gelanceerd, bijvoorbeeld het programma NSE. NSE staat voor Nieuws, Sport en Entertainment. Dit programma werd zo slecht bekeken waardoor het binnen een paar maanden van de buis werd gehaald. Zo zijn er nog meer programma’s van Talpa die snel van de buis gehaald zijn.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tien_(televisiezender)

http://decerto.net/wordpress/?cat=5
http://around.come2me.nl/395426/Lancering-Annet


GROEPSPRODUCT







Minidisc
De minidisc is een in 1991 door Sony geïntroduceerd digitaal medium dat oorspronkelijk bedoeld was om de gewone muziekcassette te vervangen.

Door een bepaalde vorm van audiocompressie (ATRAC) kon de minidisc in oorsprong ongeveer 60 minuten speeltijd op een 64 mm disc opslaan. Vervolgens kwamen er schijfjes van 74 en 80 minuten en kon door een andere audiocompressie er vier keer zoveel op. In 2004 kwam de opvolger op de markt: Hi-MD, met een veel langere speelduur. Waar op de oudere MD's 4 cd's opgenomen kunnen worden, kan men op de Hi-MD wel 45 cd's opnemen.

Voorbespeelde minidiscs zijn op de markt gekomen, maar zijn nooit een succes geworden vanwege het zeer beperkte aanbod in titels. De meeste voorbespeelde minidiscs zijn afkomstig van Sony's eigen platenmaatschappij.

Hoewel de MD nooit een groot succes is geworden voor consumentengebruik, werd de MiniDisc nog lange tijd gebruikt in de opname- en uitzendindustrie. In radio- en televisiestudio's verving MD de oude cart-machines om jingles mee af te spelen en uitzendingen op te nemen. Vanaf 2007 gebruiken radio- en televisiestudio's de computer voor het uitzenden van reclame, nieuws, jingles en muziek. Soms wordt MD apparatuur niet eens meer geïnstalleerd. Artiesten die MD's gebruiken voor demo's of orkestband worden zo verplicht om alles weer op CD te zetten.

Minidisc is nooit een groot succes geworden. Dit komt onder andere omdat al snel na de opkomst van de minidisc de cd-brander en het coderen naar MP3 verschenen. Het voordeel van MP3 is de snelle verspreiding van deze bestanden via 'peer to peer'. In veel professionele radiostudio's verving de minidisc de storingsgevoelige NAB jingle cart-players voor het afspelen van jingles. Daarvoor worden meestal speciale minidisc jingle-players van Sony gebruikt. Vanaf 2008 verdwijnt de Minidisc ook uit de radiostudio's.


Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Minidisc

http://www.minidisc.org/ieee_paper.html




GROEPSPRODUCT

Geen opmerkingen:

Een reactie posten