zondag 1 maart 2009

Trendwatchers


John Naisbitt:
Zijn beeld van de toekomst wordt niet alleen gevormd door de onderzoeken die hij gedaan heeft, maar ook omdat hij de hele wereld rondreist. Zo komt hij direct in aanraking met wat er in de verschillende werelddelen gebeurd. Hij doet verbazingwekkend nauwkeurige voorspellingen.
In 1982 publiceerde hij zijn boek “megatrends”, waarvan meer dan 9 miljoen exemplaren zijn verkocht. Hierin geeft hij een overzicht van de belangrijkste langetermijntrends die voor de toekomst van belang zijn.
Na zijn eerste boek “megatrends” heeft John nog meer internationale best-sellers gepubliceerd.

Gemaakt door: Kelly


Faith Popcorn:
Faith Popcorn is de oprichter van het succesvolle marktonderzoeksbureau ‘BrainReserve’ dat honderden top bedrijven als Kodak en Amircan Express als klant heeft, ook werd ze het Amerikaanse blad Fortune uitgeroepen tot de ‘Nostradamus van onze tijd’.Ze wordt ook wel gezien als de moeder van het trendwatchen. Zo introduceerde ze begrippen als ‘cocooning’ en ‘cashing out’. ‘Cocooning’ betekend: Mensen willen graag thuis blijven en zich terugtrekken in een beschutte omgeving. Dankzij haar boeken is ze vooral bekend geworden, zoals ‘The Popcorn Report’ en ‘EVAluatie’.Faith was ook degene die Coca Cola waarschuwde dat de introductie van New Coke op een ramp zou uitlopen, wat uiteindelijke ook gebeurde.
De visie van Faith Popcorn is:Binnen 10 jaar zullen de bedrijven die er het best in geslaagd zijn hun marketing op vrouwen te richten, marktleider zijn in iedere belangrijke sector. Faith noemt deze trend ‘evaluatie’. Volgens haar is het probleem dat de marketingwereld nog altijd gedomineerd wordt door de mannen en dat deze mannen erg veel moeite hebben met het erkennen dat men de mannen en vrouwen qua marketing anders zou moeten benaderen.

Gemaakt door: Elvira


Marieke Dekker:
Marieke heeft alles wat een trendwatcher nodig heeft: een grote belangstelling voor alles van zwaarwichtige politieke aangelegenheden tot de laatste trends op het gebied van mode of muziek. Ze worstelt zich nieuwsgierig een weg door het media-aanbod en ze weet haar selectie online en offline op aangename wijze te vertolken en te verbeelden.

Gemaakt door: Linda


Lidewij Edelkoort:
Trendgoeroe Lidewij Edelkoort (1950) startte na haar studie mode en ontwerp aan de kunstacademie in Arnhem, haar carrière als inkoper van de Bijenkorf. Hier ontdekte ze algauw haar talent voor het aanvoelen van opkomende trends. Haar unieke voelsprieten leverden belangwekkende prognoses op over de koopwensen van de consument in een volgend seizoen.
Inmiddels geeft Li Edelkoort leiding aan twee trendwatchbureaus in Parijs en worden haar voorspellingen door talloze bedrijven wereldwijd, zoals KPN, Siemens, Nissan, Philips, Coca Cola en Esprit, op de voet gevolgd. Als docente aan de Design Academy van Eindhoven gaf ze les aan vormgevers van onder anderen Droog Design. Sinds een paar jaren is ze voorzitter van diezelfde academie. Haar "Studio Edelkoort" en "Trend Union" in Parijs geven elke zes maanden tijdschriften uit die, naast gedragspatronen van de westerse consument in het algemeen, kleuren- en vormentrends voorspellen op uiteenlopende gebieden; van cosmeticaproducten en kleding tot huishoudelijke apparatuur en auto's.
Edelkoort werkt voor talloze uiteenlopende, internationale ondernemingen.
Er wordt wel gezegd dat er in de wereld zes bureau's zijn die bepalen wat er in de mode komt. Eén van die zes is Trend Union, het bureau dus van Lidewij Als iemand zegt dat haar visie haast onvermijdelijk werkelijkheid wordt en dat ze 'self fulfilling prophecies' verkoopt, reageert ze: 'Als ik iets voorspel dat niet klopt, dan komt mijn voorspelling niet uit.' Het hoogst aangeschreven is ze om haar visuele voelsprieten, vooral om haar kleurgevoel: als Lidewij zegt dat geel in de mode komt, dan houd je daar als kledingproducent rekening mee. Want veel van haar voorspellingen komen uit, zo weten haar klanten. Niet alleen op het gebied van de mode. Zo vestigde ze haar naam met de voorspelling dat er een revival van de teddybeer in de lucht hing - en jawel, een paar maanden later was het teddybeer voor en teddybeer na. Ze voorspelde terecht dat tuinieren en koken belangrijke hobby’s zouden worden. Ze roept al jaren dat bedrijven zich bezig moeten houden met ethische vraagstukken, willen ze consumenten niet van zich vervreemden. En medio 2001 voorvoelde ze mondiale narigheid; de aanslagen op de Twin Towers kwamen voor haar ook niet geheel als een verrassing.

Gemaakt door: Tom

Geen opmerkingen:

Een reactie posten