donderdag 19 maart 2009

Foute concepten


SPORT 7
Sport 7 is een goed voorbeeld van een mislukt concept. In februari 1996 werd er hard van de daken geschreeuwd: “ We gaan iets nieuws doen”. Met deze zin kondigde KNVB voorzitter Jos Staatsen Sport 7 aan. Sport 7 was een commerciële zender die alleen sport uitzond.
De KNVB en een tijdelijke samenwerking die bestond uit Endemol Sport, Philips, Nuon, de ING bank, Telegraaf Holding, KPN en een aantal andere bedrijven, hadden gezamenlijk de sportzender opgericht.





Wat is nu precies het verhaal van ze geflopte televisiezender ? Even alle belangrijke punten op een rij.

In oktober 1995 benadert Willem van Kooten, oud dj en Endemol commissaris, John de Mol met het idee om een sportzender te beginnen. Endemol heeft interesse en benaderd verschillende financiers voor een bod op de uitzendrechten van de KNVB die in 1996 vrijkomen. De financiers zijn onder andere Philips, ING, ABN AMRO en KPN.

In december 1995 worden de zogenaamde bidbooks ingeleverd. Een bidbook is een uitgebreid document met alle informatie van een bedrijf dat zich wil laten overnemen.Op basis van dit bidboek kan een partij met belangstelling een bod op dit bedrijf uitbrengen. Er zijn twee partijen. Allereerst is er de KNVB zelf in samenwerking met Endemol, ING, KPN, Willem van Kooten, NUON. De andere partij was de Stichting Kabelbelangen. Samen met de Holland Media Groep en Filmnet heeft de NOS nog een concurrerend bod uitgebracht.

Op 10 februari 1996 kondigt Jos Staatsen in een persconferentie aan dat ze iets nieuws gaan doen. Jos Staatsen verteld tijdens de persconferentie, die over de verkoop van uitzendrechten gaat, dat de meest biedende partij heeft gewonnen. De NOS had 900 miljoen gulden geboden, het consortium 1040 miljoen gulden.

Op 5 april 1996 beloofd Ruud Hendriks, directeur, dat de sport voortaan mooier, sneller en ook uitgebreider in beel zal worden gebracht. Sport 7 presenteert zich die dag in een tent op het bouwterrein van de Amsterdam Arena.

4 juli 1996, de branchevereniging van de kabelexploitanten zorgt ervoor dat het businessplan van Sport 7 voor een groot deel waardeloos wordt. Dit deden zij door te verklaren dat er voor de betaalzender Sport 7 alleen maar ruimte op de kabel is achter een decoder.

De eerste uitzending van Sport 7 heeft op 18 augustus 1996 plaatsgevonden. De sportzender trapt af met de openingswedstrijd tussen Ajax en PSV.

In september 1996 beginnen de eerste problemen volgens de aandeelhouders. Volgens iemand die aanwezig was bij een bespreking met commerciele omroepdirecteuren en grote kabelexploitanten, is het begin van het einde van Sport 7 een feit.

Sport 7 schuift op 26 oktober 1996 het decoder idee tot in ieder geval 1998 voor zich uit. De directeur, de heer Kivits, is van mening dat de markt nog niet klaar is voor betaal tv. Verder zou de kwaliteit van de programma’s nog onvoldoende zijn om er geld voor te vragen.

2 november 1996, Kivits deelt mede dat het niet tot een faillissement zal komen. Ook verklaart hij dat hij de aandeelhouders van Sport 7 verteld dat er 175 miljoen gulden extra bij moet. Bij de aandeelhouders komt dit nieuws niet goed aan: “ Kivits heeft helemaal niet met de verantwoordelijke aandeelhouders gesproken en heeft bovendien niets te willen”, aldus de aandeelhouders.

Op 9 november 1996 gebeurd er van alles. De directeur van SBS 6, Fons van Westerloo, wordt op het hoofdkantoor van de ING uitgenodigd. Hem wordt daar gevraagd mee te werken aan het reddingsplan voor Sport 7. Verder wordt er op deze dag door de president van het Amsterdamse Gerechtshof gestelt dat Fijenoord een “fundumenteel recht” heeft om de rechtstreekse uitzending van een thuiswedstrijd te weigeren.

21 dagen later stapt Endemol uit Sport 7. Door de extra aanloopverliezen en de onzekerheden die hangen rond de voetbalrechten, wordt de koers van het de jonge beursfonds uit de koers gedrukt. De oprichter van Endemol, Joop van den Ende en John de Mol betalen samen 20 miljoen en verklaren dat ze alle verliezen die uit Sport 7 voortvloeien, voor eigen rekening zullen nemen.

Op 21 november 1996 dreigt Sport 7 de KNVB met een schadeclaim, omdat de de KNVB wedstrijden Feijenoord – NAC en Feijenoord – Ajax niet kan leveren. Twee dagen daarna dient Sport 7 een schadeclaim in bij de KNVB omdat de voetbalbond zich niet aan het contract zou houden. In dat contract staat dat Sport 7 recht heeft op 10 live wedstrijden per jaar. Van deze 10 wedstrijden zijn er 6 zogenaamde traditionals, wedstrijden tussen de drie belangrijkste clubs.

SBS 6 levert op 3 december 1996 het enige concrete reddingsplan in bij de aandeelhouders. De NOS, HMG, en Filmnet wachten liever op de zekerheid of op het moment dat de rechten vanzelf vrijkomen. Drie dagen later is er in Bosch en Duin een aandeelhoudersvergadering. De aandeelhouders hebben drie opties in het hoofd. Of opgaan in SBS6, of een faillissement, of het contract met de KNVB ontbinden en via de rechter bankgarantie eisen.





Op 8 december 1996 is het zover, Sport 7 stopt met uitzenden. Op 22 januari heeft Sport 7 voor het laatst een doorstart te maken, maar dit heeft niet mogen baten. Het unieke idee om een sportzender te maken, heeft helaas geen succes gehad.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sport_7
http://www.omroepers.nl/sport7.html
http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article699334.ece/Sport_7_verkoopt_uitzendrechten_van_voetbalinterland_aan_AT5
http://archief.nrc.nl/index.php/1996/November/7/Overig/8/Sport+7
http://www.novatv.nl/page/detail/nieuws/9388/%27Opnieuw+mislukken+tv-zender+zit+De+Mol+niet+in+koude+kleren%27


Talpa
John de Mol beoogde met zijn ambitieuze televisieproject een jaar na de start een marktaandeel van 10 procent te behalen.

De eigen tv zender van John de Mol is een goed voorbeeld van een mislukt concept. Ondanks vele bekende Nederlanders die de overstap maakten naar de zender en een hoop nieuwe programma’s, vielen de kijkcijfers tegen. De Mol deed een miljoeneninvestering en kocht tv-sterren aan zoals Linda de Mol, Beau van Erven Dorens, Jack Spijkerman, uitzendrechten voor het eredivisievoetbal en investeerde in talloze nieuwe formats.

De mix van voetbal, spelletjes, Nederlands drama (Gooische Vrouwen, Van Speijk), praatprogramma’s, een realitysoap met pornoster Kim Holland én een programma waarbij in lijken werd gesneden.

De kijkcijfers bleven achter bij de verwachtingen en schommelden tussen de 6 en 7 procent. Zelfs de voornaamste publiekstrekker, het eredivisievoetbal, scoorde minder goed dan verwacht. Het programma “De Wedstrijden” trok op zondagavond ruim 2 miljoen kijkers: 1 miljoen minder dan Studio Sport voorheen.
Volgens verschillende Nederlanders lag het aan het feit dat de zender te ‘Amerikaans’ was met veel reclameblokken en dat de programma’s niet goed in elkaar zaten. Waar nog het meest over gevallen werd was het uitzenden van het voetbal op zondagavond. Door de goede wedstrijden als laatste uit te zenden en veel reclame blokken in te lassen verloor de zender veel kijkers en kreeg de zenders een slecht(er) imago.


Microtrend --> Talpa
Maxitrend --> Televisie zender
megatrend --> Socialisering

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=xBf9SbGpn58
http://www.briljantemislukkingen.nl/mislukkingen/mislukking/talpa-tien-1http://www.trouw.nl/opinie/podium/article1364842.ecehttp://www.trouw.nl/opinie/podium/article1364842.ece

GROEPSPRODUCT

1 opmerking:

  1. Wat erg hoeveel spelfouten er in deze verhalen staan. De d op het eind moet in veel gevallen een t zijn......

    BeantwoordenVerwijderen