donderdag 19 maart 2009

Belangrijke concepten uit het verleden

Big Brother
Big Brother is een reality-programma op televisie. Een aantal onbekenden worden samen in een huis gestopt waar ze 24 uur per dag gevolgd worden door camera’s. Ze mogen het huis niet verlaten, moeten elke paar dagen een opdracht uitvoeren en hebben geen contact met de buitenwereld. De beelden die dit oplevert worden uitgezonden op televisie en de kijkers mogen dat stemmer op een bewoner, want elke week moet iemand het Big Brother-huis verlaten tot er één winnaar over blijft.

Waarom is Big Brother een voorbeeld van een goed concept uit het verleden?
Mensen herkenden zichzelf in de bewoners, gewone mensen die een realistisch leven leiden totdat ze in het huis gegaan waren. Ook het redelijk extreme van opgesloten zitten trok veel kijkers. Deze hype werd ook heel groot doordat het sensatiegehalte erg groot was. Schaamteloos werd er gekeken naar seks, ruzie, problemen en al wat meer. Het feit dat de show met realistische mensen was maakte hem zo populair.



Microtrend --> Big Brother
Maxitrend --> 24-uurs televisie
Megatrend --> Socialisering

Bronnen:
http://conceptentrends-groep4.blogspot.com/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Big_Brother_(televisieprogramma)
http://radio.nl/2003/home/medianieuws/010.archief/2000/07/71862.html

Gemaakt door: Tom

Coca Cola Light
De bekende drank Coca Cola werd uitgevonden door John Pemberton en is in1886 voor het eerst op de markt gebracht. In al die jaren heeft de frisdrank natuurlijk veel verbetering ondergaan. Zo kwamen ze erachter dat er toch wel erg veel calorieën in de frisdrank zaten en zo ontstond er in de jaren 60 het eerste light drankje, het was letterlijk Ginger Ale maar dan zonder de calorieën. Vervolgens verscheen in 1963 het drankje Tab, dit was de voorloper van de bekende Coca Cola Light. Uiteindelijk werd in 1982 de echte Coca Cola Light gelanceerd. Samen met Pepsi zorgt Coca Cola eigen handig voor de stroom van de light producten die we nu kennen.Dankzij de Coca Cola reclame, waarbij kantoordames kwijlend over een sexy glazenwasser hangen terwijl hij ter afkoeling een blikje Coca Cola Light opentrekt, heeft de light versie een vrouwelijk imago gekregen.Coca Cola Light is nog altijd een goed lopend concept, dit merken we aan het feit dat er ontzettend veel variaties op de frisdrank worden gemaakt. Zoals Coca Cola Light Lime, Lemo, Cherry etc.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Coca-Cola
http://ssmakingaconcept.blogspot.com/2009/01/fase-2-conceptontwikkelaar-individuele_838.html


Gemaakt door: Elvira




De Fabeltjeskrant
De Fabeltjeskrant is een serie uit het verleden. De Fabeltjeskrant was een dagelijkse serie waarin de kijker de avonturen van de vele dieren in het grote dierenbos mee maakt. Meneer de Uil vertelt de verhalen aan de hand van de Fabeltjeskrant.

In het begin draaide het eigenlijk alleen om de dieren. Door de enorme populariteit gingen ze zich meer richten op de actualiteiten, waar de burgers nauw bij betrokken waren. Hierdoor vormden de personages spiegels van onze samenleving. Er waren veel verschillende dieren met allemaal een eigen karakter, hierdoor werden alle lagen van de bevolking belicht.

Het programma zat vol humor en was bewust niet gewelddadig. De dialoog was sneller en geestiger dan in de meeste kinderprogramma’s van die tijd. Dit vormde een uitdaging voor begripsvermogen en dagelijkse interesse van de kinderen en zorgde ervoor dat ook de aandacht van volwassenen werd vastgehouden. Verder was de variatie in karakters een belangrijke toevoeging aan het succes. Naast de stemmen was ook de muziek een grote succesfactor.

Hoewel het idee uitzonderlijk was, zagen de poppen en het decor er bij het begin wat sobertjes uit. Desondanks was het programma een groot succes. Op 15 maart 1969 won de Fabeltjeskrant de Televizierring. In 1970 wisten ze een Edison te bemachtigen voor de beste liedjeselpee.


In 1970 werd het decor vernieuwd en ook de poppen kregen een nieuw jasje. Het geheel werd wat kleurrijker. Het enige wat door de jaren heen niet veranderde was het taalgebruik.
Door het leggen van links naar het dagelijks nieuws, bleef de serie bij de tijd.

Op 25 juni 1970 kwam de eerste en tevens enige speelfilm van De Fabeltjeskrant in de bioscoop.

De serie liep van 1968 tot 1973 en van 1985 tot 1989 en werd in de jaren daarna nog vaak herhaald. In totaal zijn er 1640 afleveringen gemaakt en daarmee is de Fabeltjeskrant het Nederlandse programma met de meeste afleveringen.

In 2005 werd de Fabeltjeskrant verkozen tot beste jeugsprogramma ooit.










Microtrend --> De Fabeltjeskrant
Maxitrend --> TV-series
Megatrend --> Technologisering


Bronnen:
http://www.fabeltjesweb.nl/

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fabeltjeskrant

http://www.insidegamer.nl/xbox360/vivapiata/rubrieken/11210/De-overeenkomsten-tussen-Viva-Piata-en-de-Fabeltjeskrant.html


Gemaakt door: Kelly



Wedden dat .. ?
Wedden dat .. ? kan gezien worden als een van de eerste grote spelshows die op de Nederlandse televisie te zien was. De show vormde een inspiratiebron voor een grote reeks van andere spelshows. Wedden dat .. ? is een televisieprogramma waarin mensen weddenschappen aangaan over een bijzonder vaardigheid die ze bezitten. De studiovloer was groot en het decor was erg indrukwekkend, met veel grijs, showtrappen en met heel veel lampjes. De W en het vraagteken uit de titel van het programma waren te zien in het decor.

In 1984 heeft de omroep AVRO het programmaformat van de Duitse Zender ZDF gekocht. Het programma was daar al sinds 1981 een groot succes. In 1986 komt het programma voor het eerst op de buis. De presentatie ligt in de handen van Jos Brink. Sandra Reemer was zijn assistente. De chemie tussen Jos Brink en Sandra Reemer was erg bijzonder.

Het programma was een regelrechte hit en na het eerste seizoen volgden er nog meer. Wedden dat ..? had op zijn hoogtepunt maar liefst 4,5 miljoen kijkers. Jos Brink ontving in 1986 de felbegeerde Gouden Televisiering voor het programma Wedden dat .. ?

Begin jaren negentig gaat het programma naar de commerciële zender RTL 4. Jos Brink heeft het programma daar nog een tijdje gepresenteerd. Maar in 1992 hield hij er mee op. Volgens Jos Brink leek het er alleen nog maar om de kijkcijfers te gaan en niet om de kwaliteit en de inhoud van het programma. Rolf Wouters was de vervanger van Jos Brink in 1993 en hij heeft het programma tot 1995 gepresenteerd. Het succes van Wedden dat ..? is na het stoppen van Jos Brink nooit meer hetzelfde geweest.

In 2008 heeft RTL een soortgelijk programma geproduceerd, genaamd “Ik wed dat ik het kan”. Dit programma wordt door Carlo Boszhard en Nicolette van Dam gepresenteerd. Het programma heeft succes.

Waarom werkte het concept van Wedden dat ..? zo goed? De weddenschappen die in het programma werden gehouden werden begeleid met spannende muziek, perfect uitgekiende belichting en meestal een wegtikkende klok onder in het beeld.


Jos Brink stond in contrast met deze spanning. De in een smoking geheisde presentator kon met veel humor de chaotische gang van zaken bij het opbouwen en afbreken van een weddenschap begeleiden. Met zijn “kroepoekje” Sandra Reemer had hij tussen dit alles door bijzondere gesprekken.

Dit was televisie waar de tv kijker toentertijd blijkbaar veel behoefte aan had. Een grote spelshow met veel poeha. Je ziet momenteel een terugkerende trend. Men wilt weer dit soort programma’s zien op de televisie. Wellicht dat “Ik wed dat ik het kan” daarom zo populair is.


Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wedden_dat..%3F

http://bgwiki.tuxic.nl/index.php/Hoofdpagina

http://www.tvvantoen.nl/subpages/tv_shows_filmpjes_/wedden_dat_/index.html

http://www.radio.nl/2003/home/medianieuws/010.archief/2005/11/100480.html

http://www.eenlevenlangtheater.nl/jos%20brink/repertoire/televisie/avro/2470.html

http://jeugdsentimenten.net/2007/08/18/wedden-dat/

http://bgwiki.tuxic.nl/index.php/Hoofdpagina




Gemaakt door: Linda Tijssen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten