maandag 30 maart 2009

Goede conceptlanceringen

Albert Heijn
Albert Heijn is de grootste supermarktketen van Nederland. Lange tijd stond de Albert Heijn bekend als een winkel met hoge prijzen in vergelijking met andere supermarktketens. Om dit beeld bij de mensen te veranderen hebben ze gekozen voor een hele nieuwe campagne die moest aanslaan bij het publiek. Ze wilden het helemaal anders gaan doen.
Het is ze gelukt om een heel nieuw beeld te creeƫren. Niet alleen de aanbiedingen zijn belangrijk, maar ook de klantvriendelijkheid. De winkel moet niet alleen voordelig zijn, maar het moet ook leuk zijn om bij de Albert Heijn boodschappen te doen.
Naast een heel breed assortiment en een hoge kwaliteit van bijvoorbeeld vlees, kaas of groente let de Albert Heijn steeds vaker op de prijs waardoor zij vaak niet duurder meer is dan haar concurrenten.

Verder staat de Albert Heijn bekend om haar speciale acties zoals de ronde prijzen in de Hamsterweken of klanten die met AH Jokers zelf mogen bepalen op welke producten ze korting willen hebben.


De Albert Heijn heeft ook altijd goede acties, zoals de wuppies, welpies en voetbalplaatjes. De Wuppies waren razend populair en in no-time uitverkocht. De wuppies werden op Ebay en Marktplaats voor belachelijke prijzen aangeboden. De welpies zijn de opvolgers van de wuppies en verschenen tijdens het EK 2008. Bij de Welpie actie is ook een single gemaakt. De single heeft 2 weken in de Nederlandse top 40 gestaan.















Het welpie lied

De bonuskaart is ook iets kenmerkends voor de Albert Heijn. Met deze kaart krijgen klanten korting op de artikelen die in de aanbieding (bonus) zijn.


De supermarktketen heeft sinds 1955 ook zijn eigen tijdschrift, AllerHande. In het begin stond er vooral informatie in over de winkel zelf, later werden ook huishoudtips en recepten toegevoegd. Het blad verschijnt iedere maand en speelt in op de seizoenen en feestdagen.
De populariteit van de Albert Heijn is enorm gestegen door de reclamespotjes. De bekende filiaalmanager, Harry Piekema, is onzetend populair.













Albert Heijn reclame met Harry Piekema


Bronnen:
http://ikhouvanbitterballen.web-log.nl/trendydingetjesendatjes/lancering_goede_conceptlancering/index.html
http://www.reclamefolder.nl/aanbiedingen-albert-heijn.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Albert_Heijn_(supermarkt)

Gemaakt door: Kelly




Centraal Beheer Achmea, “Even Apeldoorn bellen ..“

Centraal Beheer Achmea is een Nederlands verzekeringsbedrijf dat onderdeel is van de Achmea Groep. In 1909 werd deze verzekeringsmaatschappij opgericht in Amsterdam. In de jaren ’70 verhuisde het bedrijf naar Apeldoorn.
Centraal Beheer Achmea levert pensioenen, levensverzekeringen en schadeverzekeringen. Verder verzorgt Centraal Beheer Achmea financiele dienstvereningen en autolease activiteiten.
De bekende reclamecampagne “Even Apeldoorn bellen” is in 1986 van start gegaan. Het doel van deze campagne wat het imago en de naamsbekendheid van Centraal Beheer Achmea te verbeteren en te vergroten. Het imago dat Centraal Beheer wilde uitstralen was dat van een open, sympathieke en betrouwbare verzekeraar.

“Even Apeldoorn bellen” was en is nog steeds een groot succes. De humoristische reclamesports zijn te zien in de bioscoop en op de televisie. In de reclames komen er mensen in moeilijke en pijnlijke schadegevallen terecht.
Dat de spotjes een groot succes zijn bewijst de Gouden Loeki, die Centraal Beheer drie maal heeft gekregen. Een ander meetmiddel zijn de binnenkomende telefoontjes die het bedrijf dagelijks binnenkrijgt. Tussen 1985 en 1992 is het aantal telefootnjes dat in Apeldoorn binnenkomt met meer dan 100% toegenomen.

Inmiddels zijn er 49 verschillende “Even Apeldoorn bellen” spotjes gemaakt. De eerste commercial was die van “Dynosaurus”. In deze spot is een echtpaar te zien dat een museum bezoekt waar een skelet staat opgesteld. De man moet niezen en vervolgens stort het skelt in elkaar. “Dynosaurus” is in 1985 gefilmd bij Art & Amicitae in Amsterdam.

In een andere spot wordt “Mister van der Berg” opgenomen in een getuigenbeschermingsprogramma van de Amerikaanse justitie. Van der Berg getuigt tegen een mafiabaas. Van der Berg is duidelijk bang voor Paul Calucci, maar Van der Berg krijg een nieuwe identiteit. Wanneer Van der Berg op weg is naar zijn nieuwe leventje ziet hij zijn toekomst zonniger in. Dit veranderd wanneer “Mister Williams”, de nieuwe identiteit van Van der Berg, de 100.000ste inwoner blijkt te zijn en feestelijk wordt verwelkomt. Even Apeldoorn bellen ..

Een andere onzettend leuk filmpje is de van een Nederlander die een acupunctuurbehandeling ondergaat op de derde verdieping van een stoffig gebouw in een exotisch land. Wanneer de man vol is geprikt met naalden, staat het stoffige acupunctuurpratijk in lichter laaie. De bange Nederlander die overal in zijn lijf naalden heeft zitten, is genoodzaakt om uit het raam op een brandweertramoline te springen. Even Apeldoorn bellen..


Het succes van de campagne heeft verschillende factoren. De humor die die spots hebben dragen hier het meeste bij aan. Mensen vinden de spots erg leuk en dat spreekt aan. Elke reclame maakte de nodige Oeeh’s en Aaah’s los en ontwikkelt zich elke keer weer tot onderwerp van menig steilgevallen verjaardsgesprekken. De campagne bestaat sinds 1984 en al na 4 jaar wist 95% van de Nederlandse bevolking wat en waar Centraal Beheer was.




Het reclamebureau dat deze commercials heeft gemaakt was Geudeker/Oerlemans. Na een fusie met het franse RSCG werd het bedrijf GO?RSCG. Er zijn mensen die zeggen dat de makers van de spots de waarschijnlijk de leukste baan op aarde hebben. Het concept waarbinnen de makers moeten denken is dan misschien niet erg moeilijk, maar de uitwerking is daardoor zeker niet minder geniaal.

Bronnen:
http://www.centraalbeheer.nl/cbi/cb/product/module.jsp?productId=PRD0250&tekstdeelId=TKD0006
http://www.centraalbeheer.nl/cbi/cb/corporate/fun/commercial.jsp?commercial=acupunctuur&bw=dsl&stopAtEnd=false&linkAtEnd=&linkTarget=
http://www.centraalbeheer.nl/cbi/cb/corporate/fun/commercial.jsp?commercial=boodschappen&bw=dsl&stopAtEnd=false&linkAtEnd=&linkTarget=
http://www.centraalbeheer.nl/cbi/cb/corporate/fun/commercials.jsp?commercial=boot
http://www.centraalbeheer.nl/cbi/cb/corporate/fun/commercial.jsp?commercial=burgemeester&bw=dsl&stopAtEnd=false&linkAtEnd=&linkTarget=
http://www.centraalbeheer.nl/cbi/cb/corporate/fun/commercials.jsp?commercial=cement
http://nl.wikipedia.org/wiki/Centraal_Beheer
http://books.google.nl/books?id=FhNAoeyfG_4C&pg=RA1-PA381&lpg=RA1-PA381&dq=even+apeldoorn+bellen+campagne&source=bl&ots=kEdDgv4two&sig=fDY4vuFMFGXPGNyLXUgkpAyRpJI&hl=nl&ei=h_XMSabvC8Sw-AbO5czUBw&sa=X&oi=book_result&resnum=2&ct=result
http://www.fdcw.org/0506/logo/lange/2006/05/even_apeldoorn_bellen_meer_dan.html
http://spunk.nl/index.php?nav=51&intArticleId2=1166123204406
http://www.effie.nl/show_case?eid=173


Gemaakt door: Linda




Wii
De Wii (spreek uit: Wie) is een spelcomputer van Nintendo, die eerder bekend stond onder de codenaam Nintendo Revolution. De Wii is de officiƫle opvolger van de Nintendo GameCube. De naam Wii staat voor het Engelse woord 'we' wat 'wij' in het Nederlands betekent.


Het opvallendste en bekendste element aan de nieuwe spelcomputer van Nintendo is volgens velen de controller (de hardware die men in de hand heeft om spellen te besturen), de zogenaamde "Wii-mote". Op 16 september 2005 werd de controller van de Wii in Japan onthuld, die lijkt op een afstandsbediening, maar toch heel andere functies heeft.

De Wii zorgt ervoor dat je je minder 'speler' en meer onderdeel van het spel voelt. Heftige zwaardgevechten worden niet langer uitgevoerd door een druk op de knop. Met de unieke Wii-afstandsbediening plaatst Nintendo jou midden in de actie. Je hoeft niet langer op een knop te drukken om in golf een backswing te maken. Dankzij Wii kun je de club zelf heen en weer zwaaien! En je drukt niet op een knop om met een zwaard te vechten, nee, je zwaait daadwerkelijk met je zwaard. Videospellen hebben altijd deel van jou uitgemaakt. Nu mag jij deel uitmaken van de videospellen. Maak kennis met de volgende stap in gaming.

Nintendo heeft zijn nieuwste console, de Wii, Vrijdag 8 december 2006 in Nederland gelanceerd. De console is compleet uitverkocht.

Hoewel Nintendo beweert nog nooit zoveel consoles voor een lancering te hebben geproduceerd, zijn er net als bij de lancering in de Verenigde Staten – enkele weken geleden – geen consoles meer te vinden. Het bedrijf hoopt desondanks toch nog vier miljoen consoles te verkopen voor het einde van het jaar (wereldwijd).


Bronnen:


Gemaakt door: Tom




Born to be cheap, Tele2
In 2008 verschenen er opeens door heel Nederland posters, billboards, busreclames etc. waarop een zwart schaap stond afgebeeld met de tekst “Beware of me” en “Break the Rules”.


Iedereen vroeg zich uiteraard af waar dit allemaal overging, na genoeg nieuwsgierigheid opgewekt te hebben maakte de adverteerder zich eindelijk bekend. Het communicatiebedrijf Tele2 zat achter deze reclame stunt.

Op 13 november 2008 start Tele2 officieel met hun nieuwe concept.
Centraal staat Frank: the black sheep. Frank is zogenaamd een nieuwe medewerker van Tele2 en staat voor het verhaal van het bedrijf: Hoe het een echte prijsvechter is. Eentje die het net even anders doet dan de rest. Het zwarte schaap van de telecommarkt.
Naast de lancering van Frank steekt Tele2 zichzelf ook in een ‘nieuw jasje’ wat perfect aansluit op het nieuwe concept. De gele huisstijlkleur is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een kwaliteitsuitstraling met zwart en wit, aangevuld met verschillende kleuren voor de diversen producten en diensten.

Vorig jaar november is dus de multimedia campagne van start gegaan, deze heeft ervoor gezorgd dat iedereen in Nederland Frank kent. De reclames blijven steeds weer verrassend. En er zit ook echt een verhaallijn in. Daarnaast hoeft tegenwoordig iemand maar een zwart schaap te zien en ze linken dit meteen aan Tele2.
Het nieuwe concept van Tele2 is met open armen ontvangen door het publiek, oftewel ‘Born to be cheap’ is een goede conceptlancering.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten